Jak projektujemy logo?


Poniżej przedstawiam schemat procesu projektowania logo.
Etapy projektowania znaku towarowego, opisze na podstawie logo wykonanego na zamówienie
dla firmy groomerskiej "Wyczesany Pupil".

1) Wywiad

Projektowanie logo, logotypu powinno zacząć się od szczegółowego wywiadu z klientem.
Jest to najważniejszy etap procesu tworzenia logo, ponieważ zdobywa się bezcenne informacje,
które wpływają bezpośrednio na dalsze etapy projektowania znaku towarowego.
Dobrze zebrane informacje i zaangażowanie klienta sprawiają,
że ma się pełną wiedzę na temat oczekiwań klienta.

  • Ankieta do LOGO
    na podstawie, której projektujemy znaki graficzne.

  • "Wstrzelić się" w gust zupełnie obcej osoby to prawdziwa sztuka.
    Zbieranie informacji o projekcie to 50% sukcesu na satysfakcjonujące i odpowiadające potrzebom klienta logo.
    Nawet służby specjalnie niewiele mogą zdziałać jeśli nie mają dobrego wywiadu.
    Informacja w dzisiejszych czasach to potęga a umiejętność zbierania oraz segregacji informacji to bezcenna zdolność.

    Podobnie do kreowania logo wygląda proces projektowania:
    bohatera marki, komiksów reklamowych, ulotek, stron www, banerów oraz innych materiałów reklamowych.

    2) Mapa myśli

    Mam wypełnioną przez klienta ankietę do projektowania logo.
    Wiem już czego oczekuje mój klient, jakie są jego wymagania.
    Tworzę mapę myśli związaną z projektem logo.


    Mapa myśli jest punktem odniesienia, z którego korzysta się przy projektowaniu.

    3) Szkicowanie konceptów

    Szkicowanie to w zasadzie początek właściwego procesu projektowania.
    Biorę szkicownik lub kartkę papieru i szkicuje wstępne koncepty.
    Daje się ponieść wyobraźni.
    Pomysły płyną rzeką przez papier.
    Nie ograniczam się tylko do ołówka.
    Kredki, pisaki, flamastry, długopisy idą w ruch.
    Pomogą wybrać dla projektu logo odpowiednie kolory.
    Szkicowanie pomaga zaoszczędzić czas, wybrać najlepsze projekty i zapamiętać myśli przewodnie.
    Ołówek i kartka to uniwersalne narzędzia, które zawsze mam pod ręką.
    Korzyści odniesione ze szkicowania są bezcenne.
    Najlepsze szkice oczywiście skanuje.

    Naszkicowałem wiele ras psów: beagle, jamniki, chiwaw'y, pudle.
    Ostatecznie wybrałem pudla. Konsultowałem się z klientem oraz wieloma osobami.
    Część z nich odradzała mi pudla jako główny element logo.
    Argument był taki, że to zbyt "oklepany" temat.
    Miałem jednak świetny pomysł w głowie i chciałem go zrealizować.
    Sięganie po klasyczny temat wcale nie jest złe, pod warunkiem, że wie się co robi.
    Pudel to piękny, elegancki, dostojny pies o szlachetnym pochodzeniu.
    Po za wrednym charakterem bardzo nadaje się na przewodni element do logo.
    Ze strzyżeniem zwierząt pudel kojarzy się najbardziej.
    Stąd mój wybór. Może oczywisty ale trafny.
    A oto efekt naszkicowanego pudla.
    Konceptów pudla było oczywiście bardzo wiele.
    Wybrałem najlepszy do dalszego dopracowania tematu.


    4) Line art logo

    Następnie tworzę obrys (line art).
    W ten sposób powstają pierwsze koncepty logo.
    Projekt zaczyna ożywać.
    Po "suchym" szkicu pudel nagle staje się dostojny i elegancki.
    Zazwyczaj trochę tu eksperymentuje z linią i kolorem.
    Tak jak poniżej.


    5) Projektowanie w komputerze

    Logo musi być wykonane na wektorach.
    Dzięki temu jest gwarancja, że można logo powiększać do dowolnych rozmiarów bez utraty jakości i niespodzianek w druku.
    Geometria logo zwiera się najczęściej w jakiejś figurze geometrycznej:
    koło, kwadrat, elipsa, trójkąt etc.
    Dlatego logo projektuje na siatce w programie do grafiki wektorowej.

    Po kilku dniach mam już kilka projektów.
    W znaku "Wyczesanego Pupila" postawiłem na elegancje i wyrafinowanie.
    Chciałem aby każdy kto zobaczy logo pomyślał -
    "ŁaŁ! - Fantastyczny pies. Wygląda świetnie! Chciałbym aby mój pies też wyglądał tak super."
    Stąd szlachetne królewskie kolory, które idealnie współgrają z dostojnym, eleganckim pudlem.
    Jako oryginalny silnie kojarzący się z fryzjerstwem dodatek postawiłem na nożyczki.
    Miał być też grzebień ale zwyczajnie nie komponował się z nożyczkami.
    Po wielu próbach projektowania z grzebieniem postanowiłem z niego zrezygnować.


    Zaprojektowałem już wektorowo kilka wariantów znaku logo.
    Można rozpocząć kolejny etap eliminacji i segregacji projektów.
    Następnie przygotowuje pliki poglądowe do wglądu dla klienta.
    Wybieram kilka najlepszych projektów.
    Nie ma sensu pokazywać wszystkiego włącznie ze szkicami i mapami myśli.
    Nikogo to nie interesuje.
    Istotny jest efekt finalny projektowania.

    Logo jako znak graficzny ma identyfikować i reprezentować firmę.
    Dobrze zaprojektowane logo niesie ze sobą skrupulatnie zaplanowany przekaz.
    Oczywiście na pierwszy rzut oka nikt wnikliwie nie analizuje przekazu logo na poziomie świadomym.
    Nikt nie zastanawia się nad czcionką w logo, kolorystyce ani treścią znaku.
    Ale na poziomie podświadomym taka analiza zachodzi czy tego chcemy czy nie.
    Dlatego przekaz zawarty w znaku logo należy skrupulatnie i dobrze zaplanować.
    Z pewnością warto rzetelnie uzasadnić i wytłumaczyć wybór kolorów oraz elementów, z których składa się logo.


    6) Poprawki

    Poprawki są nieodłącznym elementem każdego procesu projektowania.
    Trzeba się liczyć z korektami.

    Oczywiście czasem bywa, że klient bezkrytycznie przyjmuje projekt.
    Jest bardzo zadowolony i usatysfakcjonowany.
    To prawdziwa chwila chwały, dumy i satysfakcji dla projektanta.
    Tak zdarzyło mi się przy wielu projektach np. przy "Wyczesanym Pupilu".

    Bardzo często na etapie poprawek urażona zostaje duma niektórych, niedoświadczonych projektantów.
    Ja wyznaje zasadę, że konstruktywna krytyka jest bardzo cenna.
    Wiem że nie robię logo dla siebie, tylko dla klienta.
    To klient ma być zadowolony z efektów pracy projektowej.
    To właśnie właściciel firmy najlepiej zna własnych klientów - ich potrzeby i oczekiwania od jego usług lub produktów.
    Logo ma reprezentować firmę, kreować i budować markę
    zgodnie z założeniami marketingowymi i planem naszego klienta.
    Dlatego trzeba uważnie wsłuchać się w potrzeby klienta przed przystąpieniem do projektowania logo.
    Tak jak pisałem na początku - wywiad to podstawa.

    Czasem na tym etapie trzeba też doradzić zagubionemu, niezdecydowanemu klientowi.
    Tzn. wytłumaczyć co jest dla niego najlepszym rozwiązaniem a z czego lepiej zrezygnować.
    Przesada w logo nie jest wskazana. Logo powinno być proste, czytelne, z jasnym przekazem.

    7) Zapisywanie i przekazanie pliku z gotowym projektem logo

    Klient jest zadowolony.
    Projekt wymarzonego logo klienta jest gotowy i może ujrzeć światło dzienne.
    "Wyczesany Pupil" jest naprawdę wyczesany. :)
    Publikuje znak towarowy.
    Przygotowane są warianty logo w profilach kolorowych CMYK, RBG,
    skala szarości, projekt logo na białe i czarne tło etc.


    Zapisuje logo w kilku ogólnodostępnych formatach i wysyłam klientowi na pocztę elektroniczną,
    serwer ftp lub pocztą jako płytę CD, DVD lub nawet pen drivie.

    Znak logo można już zacząć używać do tworzenia materiałów reklamowych i promocyjnych np. wizytówek, ulotek.


    W ten oto sposób wszystkie etapy procesu tworzenia logo zostały przeprowadzone rzetelnie i prawidłowo.
    Nasz zleceniodawca jest zadowolony a termin został dotrzymany.
    Logo to dopiero początek kreacji identyfikacji wizualnej dla firmy.
    Dobrze zaprojektowany znak będzie służył firmie bardzo długo i nigdy się nie zestarzeje.


    > Zapraszamy do obejrzenia galerii z projektami logo i znaków towarowych.


    Autor: Krzysztof Czachura

    < Powrót                                   Następny artykuł >


    Napisz do nas.

    komikskc@gmail.com


    Odwiedź naszą galerię i zostań naszym partnerem.

    Strona startowa